Polen må sætte farten ned på højhastighedstog

    pendolino_lyntog_Polen_0
    Togdriften er forstyrret af falske alarmer ved grænsen til Belarus, og i nærheden af den fælles dansk-tysk-polske NATO-base i Vestpommern. Arkivfoto.

    De nye højhastighedstog Pendolino kommer til Polen i maj, men togene kan ikke køre mere end 160 km/t på de polske skinner. Minister kræver kulegravning. Arkivfoto.


    WARSZAWA: Til maj kommer de første højhastighedstog til Polen, men det kniber med den høje hastighed.


    I august 2011 bestilte Polen 20 nye Pendolino højhastighedstog, der skal prøvekøres i maj. Men nu har togene vakt ballade i Polen fordi det kniber med farten.

    Ikke hurtige tog

    De nye tog kan nemlig kun kører 160 km i timen på de polske skinner, selv om togene er købt fordi de skal kunne køre op til 250 km/t.

    I de polske togplaner har man forud for købet hos den franske leverandør Alstom, forventet at de nye tog kunne køre 220 km/t i Polen.

    Kontraktgennemgang

    Til Polsk Radio sagde vicestatsminister og minister for økonomi, Janusz Piechocinski, at handlen må genforhandles, hvis det bliver nødvendigt.

    – Vi har bestilt og betalt for Pendelino skinner og dele, som producenter har foreslået.

    – Vi må lave en grundlig gennemgang af aftalerne og forpligtelserne mellem PKP SA og PKP Intercity, og Alstoms forpligtelser, sagde vicestatsministeren.

    Kritik fra opposition

    Den polske opposition anført af Lov og Retfærdighedspartiet, rejste allerede i december spørgsmål i det polske parlament, og højhastighedstogene der ikke kunne køre hurtigt.

    Oppositionen støtter købet af togene, men kritisere regeringen for at de nye og moderne højhastighedstog ikke kan køre hurtigt.

    Mellem polske storbyer

    De nye tog skal efter planen køre mellem Warszawa Katowice, Kraków og Gdynia oplyser PKP Intercity.