Nyt drama om Smolensk ulykke op til fem års dag

Smolensk_10_apr_2010_Rusland_Polen_præsident_4

Vraget af præsident Lech Kaczynskis fly, der styrtede ned den 10. april 2010, er fortsat i Rusland, og Polen har bedt EU om hjælp til at få det udleveret, så undersøgelserne i Polen om Smolensk katastrofen kan blive afsluttet. Foreløbig er undersøgelsesperioden forlænget frem til oktober. Arkivfoto.


WARSZAWA: Den militære anklager i Polen har underkendt den officielle polske rapport om Smolensk-ulykken, og anklager nu to russiske flyledere for at være årsagen til ulykken.


Fredag eftermiddag besluttede den militære anklager i Polen, at rejse tiltale mod de to flyveledere i Smolensk der var på vagt, da præsidentens fly med 96 polakker forulykkede under indflyvningen den 10. april 2010 til den beskedne lufthavn. Alle ombordværende omkom, deriblandt præsident Lech Kaczynski.

– En af flyvelederne er sigtet for at være den direkte ansvarlige for styrtet, og den anden har et indirekte ansvar, sagde den militære anklager oberst Ireneusz Szelag på en pressekonference.

Teatertorden op til valg

Den militære anklagemyndighed har dermed tilsidesat anbefalingerne fra den polske undersøgelseskommission, der påpeger flere fejl på såvel polske som russisk side, men uden at pege på én årsag eller en ansvarlig.

Derfor anser mange polske iagttagere initiativet som en slags optakt til 5 års dagen for ulykken den 10. april 2010, og forud for præsidentvalget den 10. maj.

Polakker erkender

Den russiske undersøgelseskommission fastslog at ansvaret for ulykken alene lå på den polske chefpilot, hvilket også støttes af en amerikansk tv-rekonstruktion af ulykken. Polakkerne har da heller ikke bestridt denne påstand, og har da også erkendt at piloten opførte sig uansvarligt ved at flyve for lavt, og ved at tillade at flere personer end piloterne opholdt sig i cockpittet under landingen, hvilket er strengt forbudt efter luftfartsreglerne. Den polske undersøgelseskommission giver også chefpiloten ansvaret, men påpeger også fejl på russisk side.

Kom aldrig ud at flyve igen

Det hører også med til historien, at kaptajnen på Smolensk-flyet var andenpilot da en kaptajn nægtede at flyve præsident Lech Kaczynskis fly ind i en kugleregn i Georgien under krisen med Rusland. Chefpiloten kom ikke ud at flyve siden, og det var formentlig også grunden til at piloten på Smolensk flyet lod sig presse til at forsøge at lande i den meget tætte tåge – trods klare advarsler fra Smolensk lufthavnen, der bad flyets kaptajn og at søge mod en nærliggende flyveplads, hvor sigtbarheden var bedre.

Krav fra efterladte

Efter anklagerne mod Rusland, har de pårørende tænkt sig at kræve 250.000 zloty i erstatning for hver af de omkomne.

Afvises i Rusland

Talsmanden for den russiske undersøgelseskommission Vladimir Markin afviser overfor nyhedsbureauet TASS at flyvelederne var årsagen til styrtet.

– Ud fra de data vi har i øjeblikket, er der ikke noget der tyder på at ansvaret ligger i kontroltårnet.

Forværret forhold

Beskyldningerne fra den polske militære chefanklager er med til at forværre det i forvejen meget anspændte forhold mellem Moskva og Warszawa. I Polen rykker man fortsat efter flyvraget, som russerne fortsat ikke har udleveret til Polen, her næsten fem år efter ulykken der kostede 96 højtstående polakker livet.

Intet næste skridt?

Anklagen mod de to russiske flyveledere fra den polske militære anklagemyndighed er formentlig uden reel betydning, da flyvelederne ikke er krævet udleveret, og næppe heller vil blive det. På pressekonferencen fredag ville den polske chefanklager da heller ikke svar på, hvad der nu skulle ske i sagen.

Katyn og Smolensk

Den 10. april er det fem år siden at flyet styrtede ned, da polakkerne var på vej til en markering af Katyn-massakren.